Langkau ke kandungan utama

Cerpen : Bangtan Lover's Pt 2

Bangtan Lover's (Part 2)

"Gula, sos cili, tepung, susu.Ok, semua dah ambil.Cukupla ni." Aku mengira barang2 yg ada dalam bakul sebelum bayar di kaunter.Aku menuju ke bahagian sejuk beku dan aku terlihat yogurt kegemaran aku.Yogurt blueberry itu hanya tinggal satu sahaja. Saat tangan aku nak capai botol yogurt itu, ada tangan lain yg ambil yogurt yang sama.Terus aku pandang ke arah pemilik tangan itu.Rakan sekelas aku tadi, geng Bangtan Boys.

"Jungkook, awak rupanya."
"Owh, awk. Awak nak juga yogurt ni.Ada satu je ni." Aku teringin sangat dengan yogurt itu.
"Saya memang nak.Awak bagi pada saya jela ehh..Awak amekla yang lain." Aku cuba merayu pada dia.
"Saya yang ambik dulu.Jadi saya punyala" Jungkook selamba berkata.Aku pun tak nak kalah.
"Tapi saya baru je nak ambik.Awak bagila saya, saya dah lama nak beli yogurt tu."
"Ehh..takde2.Saya yang dapat, jadi saya punya.Banyak lagi perisa lain, amek je la yg lain." Eee... kecik besar kecik besar aku tengok dia nih.
"It's mine."Lagi aku tak nak kalah.

Berebut kami kat situ. Suara kami je yg paling bising kat situ hanya berebutkan sebotol yogurt.
"Hey2, sudah2.Jungkook-ah, bagi jela kat dia.Tak malu ke gaduh dgn perempuan yg cantik ni.Kasi chance la kat dia." Entah dari mana tetiba saja V datang.Terdiam kami masing2.
" Haishh, nah amekla.Nak sangat kan." Mengalah juga Jungkook lalu diberinya yogurt itu padaku.Mukanya masam saja.Aku pun senyum kegembiraan seraya mengambil yogurt di tangannya.
"Thank you.Thanks to you too bcause help me get this." Kenala berterima kasih,kang cakap aku tak ada adab pulak.
"Small matter.Tak sangka jumpa awak kat sini.Awak pun tinggal berdekatan sini jugak ke?"
"Ha'ah.Saya tinggal dekat Taman Pelangi."
"Really.Kami pun tinggal dekat situ jugak.No 34.Kami tinggal satu rumah, bertujuh." V berkata sambil menepuk bahu Jungkook.Jungkook hanya diam saja.Mukanya kelat saja.Marahla tu.
"Owh.Jiran depan rumah saya je.Okla, saya nak pergi bayar ni dulu.Lepas tu, saya nak balik." Aku pun minta diri.Tak nak berlama2 kat situ.Terasa panas pula.
"Kami pun nak bayar juga.Kita jalan balik sama2 ye." V mempelawa. Aku cuma mengangguk. Selepas selesai bayar harga barang, kami pun sama2 bergerak pulang ke rumah.

Di dalam perjalanan kami sempat berborak-borak. Ternyata mereka grup Bangtan Boys baru beberapa bulan saja berpindah ke taman perumahan kami.Borak punya borak, sampaila kami ke rumah.Aku pun masuk ke rumah.

****

Selesai solat Isyak, aku turun ke ruang tamu. Mama dengan abg Faiz sedang tonton tv sambil makan buah epal. Sebelum aku duduk di sebelah mama, aku sempat jenguk ke tingkap.Nak tengok jiran depan rumah,huhu..
"Mama kenal dengan jiran depan rumah kita ni?" Tanyaku.
"Kenal.Diorang tu pelajar kolej kamu jugak.Kenapa Lisa tanya?"
"Takde apa2, saje je tanya.Diorang satu kelas dengan Lisa mama." Jwabku dan ambil sepotong epal dlm pinggan.
"Bagusla.Sekurang-kurangnya Lisa ada kawan.Diorang tu baik semuanya,ramah dan hormat org tua.Pernah jugak mrk hantarkan makanan ke sini.Ada sorang tu, Jin namanya,pandai masak dia.Sedap plak tu." Mama bercerita.Hebat juga ye Jin tu.

Abang Faiz yang diam dari tadi pun mencelah. "Betul.Hensem lak tu.Sesuaila lau dibuat menantu.Kan mama?" 
"Ada je abang ni."Mengarut ke situ plak abg Faiz ni.
"Betul la dik.Takkanla adik tak tergoda kot." Usik abang Faiz.
"Takde maknanya." 
"Yela tu.Sekarang takla, esok2 manala tawu.Kalau terjatuh hati,haha.."
"Haha, kelakarnya.Dahla Lisa nak naik tido.Good night"
"Nak mengelakla tu." Abang Faiz tak abis2 mengusik.Aku pun melangkah naik ke bilik.Otak aku kembali teringat insiden di pasar raya siang tadi.

****
Kelas pagi itu selesai.Aku pun melangkah ke kafe untuk makan tengah hari.Aku hanya rehat sendirian sebab aku masih tak ramai kawan kat kolej ni. Dalam sedang aku beli makanan, aku ditegur seseorang.
"Hai Lisa.Sorang je?" Suga rupanya.Dia dengan J-Hope.
"Owh hai.Ye, sorang je.Saya masih tak kenal rapat dengan sapa2 lagi kat sini."
"Lau gitu, apa kata awak join lunch dengan kitorang.Diorang yang lain ada kat sana."J-Hope berkata sambil menunjukkan ke arah rakan2 Bangtan Boys yang sedang makan di satu meja.

Aku serba salah sebenarnya nak join sekali ke tak.Lagipun diorang kan pelajar popular.Seganla nak join diorang. Suga yang melihat aku dalam serba salah pun membalas.
"Jomla join kitorang.Diorang mesti suka awak ada sekali dengan kitorang.Atleast ada bunga.Takkanlah awak nak lunch sorang." Alahai, manis betul senyuman Suga ni.Cair dibuatnya.Aku cepat2 sedarkan diri.
"Tak menyusahkan korang ke?"
"Takdela.Sekurang2nya, kita boleh kenal dengan rapat lg."Bila melihat Suga dengan J-Hope menanti jawapan,aku pun setuju sajala.Lau aku join diorang, takdela aku makan sorang2. 

Selesai aku buat bayaran makanan, aku ikut diorang ke meja budak2 Bangtan Boys.
"Guys, si gadis manis ni join kita lunch." Merah muka aku menahan malu bila dengar J-Hope puji aku camtu.
"Hai Lisa.Marila duduk sini." V mempelawa aku duduk di sebelahnya.Dan di sebelah Jungkook. Aku senyum sekilas sebelum aku duduk disebelah mereka.Jungkook dilihat hanya diam mnikmati makanannya.

"So, Lisa.V cerita pada kitorang, lau kita ni berjiran?" Jin bersuara.
"Its small world.Tak sangka pula awak anak aunty Marina.Mama awak ada juga cerita pasal anak perempuan dia.Rupanya awk orangnya."Jin pula berkata. Haa..sudah.Apala yang mama cerita pasal aku kat diorang nihh.
"Mama saya pun ada jugak cerita pasal awak Jin.Mama kata masakan awak sedap sangat." Kataku.
"Jin hyung memang pandai masak.He's our chef." kata Jimin.

 Jimin ni aku tengok dia ni comel sangat dengan eye smilingnya bila senyum. Satu persatu aku memerhati pada member2 Bangtan Boys ni.Diorang ni memang hensem.Betul kata abang Faiz.

Dalam sedang kami makan,kami sempat berbual.Tapi ada mata yang spt sedang memerhati tajam ke arah kami...

Bersambung...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pewarna Rambut Shurah

Assalammuala ikum... Ha i sume…Hari ni punya entri adalah sebab aq nak cite and kongsikan satu produk yg sangat aq suka guna,huhuhu….Mungkin ada yg pernah guna dan ada yg belum pernah guna lagi produk ni kan???So,aq akan cite kat korang pasal produk ni… Produk ape???... TARAAAAAA… . Haa….produk n i la.. Pewarna rambut shurah… Perwarna rambut shurah  mempunya i tujuh warna kesemuannya….And aq prefer      utkku guna warna keempatnya, iaitu warna  Koper Merah   (seperti yg  ditunjukkan dalam gambar)…Harganya,sangat2la berpatutan dan mampu dibeli, iaitu hanya dlm RM15.90 shj (sekotak)… Kepada korang yang beragama Islam,yg nak cuba produk ni,untuk menutup uban misalnya,   jangan risau…Kerana produk ni boleh diguna pakai solat..Kerana bahan2,dalamnya boleh sampai air ketika wudhuk…. TAPI!!!!!!... Sebelum korang nak pakai,korang kena melakukan ujian alahan dan ujian serat       terlebih dahulu…Tujuan ujian alahan adalah untuk menguji,sama ada,korang sesuai men

[UPDATE] Biodata SEVENTEEN

INTRODUCTION: Seventeen merupakan boyband baru asal Korea Selatan bentukan Pledis Entertainment. Grup ini beranggotakan 13 orang dengan rata-rata usia 17 tahun. Mereka terdiri dari S.coups, Junghan, Joshua, Jun, Hoshi, Wonwoo, Woozi, DK, Mingyu, The8, Seungkwan, Vernon, Dino. Seventeen juga di bahagi dalam 3 unit iaitu Vocal Team, Hip Hop Team dan Performance Team. Anggota Seventeen sendiri terpilih setelah melalui rangkaian ujibakat pada program acara mereka sendiri yaitu 'SEVENTEEN TV'. Program tersebut sebagai saranan pelatihan para calon itu untuk belajar bagaimana cara menghibur penonton. Sebelum debut, adik dari After School, NU'EST & Hello Venus ini juga telah tampil dalam program "SEVENTEEN Project - Debut Big Plan" yang ditayang MBC Music, yang menunjukkan persiapan debut mereka. Seventeen memulakan debutnya pada tanggal 29 Mei 2015 dengan lagu “Adore U” yang juga merupakan bahagian dari album mini pertamanya ’17 Car

Resepi : Kerepek Buah Sukun

Hai...  Untuk entry hari ni aku nak share cara nak wat kerepek..Kerepek Ubi kah??Ohh...tidak,tidak..Bukan kerepek ubi ye kakak habang sekelian... Tapi kerepek buah sukun.. Pada sapa yang tawu rupa buah sukun pasti ada yang tawu buah ini boleh dimakan dengan cara buat kuih.Tapi, aku suka buat ala2 kerepek or keropok.Sodap baq hang...  Ok, aku akan share cara nak buatnya.Caranya senang.Pejam mata dah boleh buat..Mungkin ada yang da tawu cara nak wat, tapi aku still nak bagitahu jugak,huhu...Aku akan story terus dalam cara nak buatnya, bahan2nya korang terus detect kat dalam cara2 tu ehh...:p Cara2nya:  1) Kupas buah sukun.Buang kulit tebalnya tu. 2) Then, belah buah itu.Belah ikut bentuk sederhana kecil or besar.Ikutla cara sendiri untuk memudahkan untuk potong nipis buahnya. 3) Sebelum nak potong nipis, cucila dahulu buah itu bersih2 untuk buangkan getahnya.Jangan risau, getahnya tak macam getah buah nangka.Basuh dengan air jaa. 4) Dah bersih dicuci, bolehla po