Langkau ke kandungan utama

Cerpen Fanfic: Park's Family (Part 2)

PARK's FAMILY (PART 2)

(Di rumah keluarga Park)
"Ji Hyo ah. Palli ireona. Nanti kamu lewat ke sekolah pulak." Jerit Seo Joon dari luar bilik. 
"Ne. Arasseo. Orang dah bangunlah ni." Jawabku dengan malas. Kain selimut dilepaskan dan menuju ke bilik air. Selesai mandi, aku terus bersiap. Uniform sekolah disarung. Rambut panjangku ditocang satu. Bedak disapu ke wajah, lipbalm disapu pada bibir. Aku pun berlalu ke dapur dengan beg yang di silangku.

"Good morning." Sapaku pada abang2ku di dapur. Hanya Chanyeol dan Jimin oppa yang ada di dapur tengah bersarapan. Seo Joon oppa tidak ada bersama.
"Morning ." Jawab mereka serentak. Aku pun menarik kerusi dan duduk di sebelah Chanyeol oppa. 
"Seo Joon oppa dah pergi keje ke?" Tanyaku. "Ha'ah. Baru je dia keluar." Jawab Chanyeol oppa sambil menuangkan air ke dalam cawan aku. Aku menghirup sedikit air di dalam cawanku. 
"Cepatlah minum. Lambat nanti orang tinggal." Jimin pun berlalu ke pintu dengan beg galasnya. 
"Yah. Tunggulah sekejap. Oppa, kitorang pergi dulu. Bye oppa." Aku terkocoh-kocoh berlari mengejar Jimin di depan sambil mengiggit roti bakar. Kalau lambat, nanti Jimin pergi sekolah dia tinggal aku pulak. Kami kan satu sekolah. Chanyeol oppa hanya mengangguk sambil menikmati sarapannya. 

***
(Di Sekolah Tinggi Seoul)
Sampai saja di sekolah, kelihatan So Hyun sudah pun menunggu di koridor bangunan sekolah. Selepas keluar dari kereta yang di pandu oleh Jimin, aku pun berjalan menuju ke arah rakan baikku. Sedangkan Jimin menuju ke kelasnya. Kami tidak sekelas.
"Hai So Hyun. Dah lama kau tunggu aku?" Tegurku.
" Taklah lama pun. Baru je sampai." Jawab So Hyun dengan senyuman di bibirnya. 
"Jomlah masuk kelas." Ajakku. 
Kami pun berjalan menuju ke kelas.  Sampai di kelas aku dan So Hyun mengambil tempat duduk kami. 

"So Hyun, lepas sekolah nanti kita pegi tengok Jimin practice nak?" Kataku sambil mengeluarkan buku dan kotak pensil dari dalam beg.
"Mestilah nak. Tak sabar nak tengok wajah handsome abang kau,hehe.." Tersenyum manis So Hyun pabila menyebut nama buah hatinya yang dah 2 bulan menjadi namchinnya. 
"Kenalah sangat kau dengan abang aku. Dua2 senget." Kataku selamba.
"Ya Jihyo ah. Sampai hati kau kata kitorang senget ehh." Kata So Hyun berpura-pura marah sambil memukul bahuku. Kami pun sama2 ketawa. 

Selepas 5 minit, cikgu bahasa inggeris kami pun masuk ke kelas.

***
"Kring! Kring!" Kedengaran bunyi loceng menandakan sudah habis waktu persekolahan. Aku dengan So Hyun cepat2 mengemaskan barang2 kerana hendak pergi ke studio tarian Jimin dan kumpulannya berlatih menari. Aku dan So Hyun balik dengan menaiki bas bersama kerana Jimin terus pergi ke studio lepas habis sekolah. Kami perlu pulang ke rumah dahulu untuk menyalin pakaian. 

Sampai je di rumah, rumah kelihatan senyap sunyi, tu bermakna abang2ku belum balik lagi. Aku pun menuju ke bilikku. Tuala yang digantung di tepi almari di capai lalu menuju ke bilik air. 
Selesai mandi, aku terus bersiap. Aku menyarungkan dress bertali halus paras lutut warna putih berbunga merah jambu dan dikenakan dengan jaket denim berwarna biru. Kemudian, compact powder jenama Maybelline dicapai dan disapu nipis pada wajahku dan menyapu lipbalm pada bibirku. Rambut panjangku disikat dan dibiar lepas. Cekak dipakai menambahkan kecomelan wajahku. Selesai bersiap, aku berjalan ke muka pintu mencapai beg silangku lalu berjalan keluar.

Ketika hendak menuju ke pintu, kelihatan Chanyeol oppa sudah pun pulang. Aku pun berjalan menuju ke arahnya yang sedang duduk di sofa sambil menonton tv.
"Oppa dah balik rupanya." Tegurku seraya duduk di sebelahnya.
"Yup. Baru je balik. Ehh.. Ji Hyo nak keluar ke?" Tanya Chanyeol oppa. 
"Ha'ah, Ji Hyo dengan So Hyun nak pergi tengok Jimin practice. Boleh kan kitorang pergi?" 
"Emm boleh. Tapi jangan balik lambat sangat. Nanti abang marah pulak nanti." Pesan Chanyeol. Aku faham sangat gerangan yang disebut oleh Chanyeol oppa. Siapa lagi kalau bukan abang sulung kami.
"Oppa jangan risau. Ji Hyo akan balik awal. Lagipun kejap lagi Ji Hyo akan balik sekali dengan Jimin lau dia habis latihan awal." 
"Ok. Lau Seo Joon marah, oppa tak nak masuk campur." Chanyeol oppa berkata selamba. Oppaku yang sorang ni memang kuat mengugut. Tapi dia tetap membelaku jika aku dimarahi oleh Seo Joon oppa. 
"Arasso. Ji Hyo pergi dulu. Bye oppa." Pipinya ku cium lalu berjalan keluar. 

Bersambung...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pewarna Rambut Shurah

Assalammuala ikum... Ha i sume…Hari ni punya entri adalah sebab aq nak cite and kongsikan satu produk yg sangat aq suka guna,huhuhu….Mungkin ada yg pernah guna dan ada yg belum pernah guna lagi produk ni kan???So,aq akan cite kat korang pasal produk ni… Produk ape???... TARAAAAAA… . Haa….produk n i la.. Pewarna rambut shurah… Perwarna rambut shurah  mempunya i tujuh warna kesemuannya….And aq prefer      utkku guna warna keempatnya, iaitu warna  Koper Merah   (seperti yg  ditunjukkan dalam gambar)…Harganya,sangat2la berpatutan dan mampu dibeli, iaitu hanya dlm RM15.90 shj (sekotak)… Kepada korang yang beragama Islam,yg nak cuba produk ni,untuk menutup uban misalnya,   jangan risau…Kerana produk ni boleh diguna pakai solat..Kerana bahan2,dalamnya boleh sampai air ketika wudhuk…. TAPI!!!!!!... Sebelum korang nak pakai,korang kena melakukan ujian alahan dan ujian serat       terlebih dahulu…Tujuan ujian alahan adalah untuk menguji,sama ada,korang sesuai men

[UPDATE] Biodata SEVENTEEN

INTRODUCTION: Seventeen merupakan boyband baru asal Korea Selatan bentukan Pledis Entertainment. Grup ini beranggotakan 13 orang dengan rata-rata usia 17 tahun. Mereka terdiri dari S.coups, Junghan, Joshua, Jun, Hoshi, Wonwoo, Woozi, DK, Mingyu, The8, Seungkwan, Vernon, Dino. Seventeen juga di bahagi dalam 3 unit iaitu Vocal Team, Hip Hop Team dan Performance Team. Anggota Seventeen sendiri terpilih setelah melalui rangkaian ujibakat pada program acara mereka sendiri yaitu 'SEVENTEEN TV'. Program tersebut sebagai saranan pelatihan para calon itu untuk belajar bagaimana cara menghibur penonton. Sebelum debut, adik dari After School, NU'EST & Hello Venus ini juga telah tampil dalam program "SEVENTEEN Project - Debut Big Plan" yang ditayang MBC Music, yang menunjukkan persiapan debut mereka. Seventeen memulakan debutnya pada tanggal 29 Mei 2015 dengan lagu “Adore U” yang juga merupakan bahagian dari album mini pertamanya ’17 Car

Resepi : Kerepek Buah Sukun

Hai...  Untuk entry hari ni aku nak share cara nak wat kerepek..Kerepek Ubi kah??Ohh...tidak,tidak..Bukan kerepek ubi ye kakak habang sekelian... Tapi kerepek buah sukun.. Pada sapa yang tawu rupa buah sukun pasti ada yang tawu buah ini boleh dimakan dengan cara buat kuih.Tapi, aku suka buat ala2 kerepek or keropok.Sodap baq hang...  Ok, aku akan share cara nak buatnya.Caranya senang.Pejam mata dah boleh buat..Mungkin ada yang da tawu cara nak wat, tapi aku still nak bagitahu jugak,huhu...Aku akan story terus dalam cara nak buatnya, bahan2nya korang terus detect kat dalam cara2 tu ehh...:p Cara2nya:  1) Kupas buah sukun.Buang kulit tebalnya tu. 2) Then, belah buah itu.Belah ikut bentuk sederhana kecil or besar.Ikutla cara sendiri untuk memudahkan untuk potong nipis buahnya. 3) Sebelum nak potong nipis, cucila dahulu buah itu bersih2 untuk buangkan getahnya.Jangan risau, getahnya tak macam getah buah nangka.Basuh dengan air jaa. 4) Dah bersih dicuci, bolehla po